Wednesday, February 23, 2011

NASI AYAM

2 atau 3 kali sebulan makcik akan masak nasi ayam. Nasi ayam juga merupakan makanan yang paling simple jika kita mengalami kesibukan dan masa yang terbatas. terutamanya jika kita menerima kunjungan tetamu dengan tiba tiba.
Untuk nasi biasanya makcik rebuskan ayam rebusan ayam sehingga mendidih. selalunya makcik juga bahagian tulang atau kerangka ayam. kemudian makcik ambil air rebusan ayam itu untuk di masak dengan nasi . makcik letak daun pandan sehelai dua untuk mewangikan nasi makcik. 
air rebusan ayam tu makcik campur kan dengan halia, bawang putih 6 biji dan merah 4 biji kemudian letak lah garam dan pati chicken stock sedikit. kalau nak gaya hidup sihat jangan letak kulit dan lemak ayam tetapi sebenarnya lemak ayam yang direbus didalam soup ayam akan menambahkan rasa sedap nasi ayam kita.

 photo n1_zpsa8809323.jpg

ayam yg di perap dengan garam dan lada putih  ini makcik selam sekejap didalam air rebusan ayam kemudian makcik kukus selama 15 minit. pastu makcik curah kan dengan adunan kicap ke atas nya.  (sos tiram 2 sudu , kicap cair anggaran 4 sudu dan 3 sudu ayam rebusan ayam - dimasak sebentar supaya sebati)
bab garnishing itu terpulang lah pada cita rasa sendiri.. :)

 photo IMG_4245_zps014c3b89.jpg

 photo sambal1_zpsb30e0a1c.jpg
sambal yang sedap semesti nya air tangan sendiri. Untuk cilinya :- blend cili padi , cili besar , sedikit gula, air asam atau air limau kasturi, garam dan 1 biji bawang putih - rasa kan masam, manis dan masin untuk mencapai tahap keenakan anak tekak Untuk Halianya plak - just blend halia muda dan sedikit garam. campurkan dengan sedikit soup ayam dan renih atas api yang perlahan untuk memekat kan nya. letak sedikit chicken stock jika suka

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...