Tuesday, August 7, 2012

JERUK SAWI PAHIT

tak lama lagi dah nak raya,. minggu lepas makcik sibuk wat biskut untuk agihan pada adik dan mak saudara. juga doing the cabinet cleaning, apa apa yang tak di perlukan lagi, baju, tudung, hangbag dan sebagai nya di bungkus dan di sedekah kan. memandang kan cabinet macam tak muat jer nak menampung apa yang ada, baik yang tak pakai dan tak muat di sarung kita sedekah kan pada yang sudi. sayang tu memang sayang, tapi dari tak di guna pakai, elok kita sedekah kan pada yang nak pakai. kinda sibuk juga lah rutin makcik, general cleaning baru start sikit . malasssss betul lah rasanya.  btw mungkin separuh reader yang tersinggah my blog nih tak suka makan sayur. especially sawi pahit nih. udah nama nya pahit kan tapi tidak lah pahit sangat seperti nama nya. well sayur is good for you , consume lah sayur banyak banyak agar kita lebih sihat dan kulit lebih cantik.
 photo 7d5fc5f3_zpsb4cde6b7.jpg
Nasib baik lah anak anak kat rumah tidak menolak bab sayuran nih. yang manis, yang pahit semua mereka telan. dan nasib baik lah dapat mama yang telah memaksa mereka makan sayur sejak dari bayi lagi. dari puree tomato, puree labu sehingga jus buah buahan. alhamdulilah, seperti makcik, kalau tak ada lauk sayur macam tak sah jer menu hari tu. Rezeki ALLAH bagi melalui mak..mak antar sebakul besar sayur sawi nih. huh ..tak taw nak wat cammana . banyak sangat untuk di consume seminggu. so dari makcik..panjang kan lagi sedekah tu. bagi kat kawan makcik plak.
 photo e53a53d4_zpsd1a17266.jpg
kena makan panas panas setelah di masak , makcik masak nih bila anak anak duduk kat meja makan. memang laku lah kalau time panas. tapi kalau dah sejuk me~layu, kaler tak cantek, jangan kata budak budak, mak budak pon tak pandang, kena tumis less then 5 minute, tumiskan bawang putih, ikan bilis dan juga cili yang telah di hiris. tumis sehingga naik bau kemudian masukkan batang sawi yang telah di potong (makcik just patah kan kemudian di press @ di ketuk kasar ~ sesuai ukuran untuk di telan). masuk kan air sedikit . dah mendidih masukkan daun sawi. masukkan garam dan sedikit pati ayam. tutup api..siap untuk di hidangkan.
 photo 108ffd78_zps792ffe4e.jpg
yang selebihnya makcik jemur untuk di buat lobak asin.
 
BEGINI CARANYA:- SEPERTI DI AJAR OLEH MAK
 
cuci bersih daun sawi (buang daun kuning)  kemudian kemudian jemur dengan cara mengantung sayur sawi ini di tempat jemuran. kira macam kita sidai kain baju gitu. lepas kering - me~layu, kita check lagi sayur sawi kita tu, mana yang daun nya kuning dan batang yang lembik buruk tu, kita buang agar kita punya sayur jeruk tu tahan lama. dah sudah kita  perapkan sayur sawi  dengan garam secukupnya.  masa kita mengaram tu  renyuk renyuk kan sawi tu supaya garam masuk dalam sawi kita. jangan terlalu banyak garam nanti sawi kita terlalu masin, tak seronok plak bila kita nak makan. biarkan sawi kita didalam bekas tertutup semalaman.

the next morning masa kita nak cuci beras untuk masak nasi tu, jangan di buang air cucian beras. (kalau ada batang atau daun yang tak elok serta kuning~pi buang) masukkan dan rendam kan sawi jeruk kita didalam air beras, biarkan 2 atau 3 malam. check kan texture nya sampai jeruk sawi tadi menepati keinginan kita. bila dah siap masak, boleh masukkan sawi jeruk tu dalam peti sejuk dengan membuang sedikit air beras itu.begini lah rupanya sawi pahit asin kita. goreng dengan cili dan ikan bilis, makan dengan nasi bubur. enak sekali. ..kita suka yang crunchy gitu. so tak perlu rendam lama dalam air beras.
 photo 2f8032ac_zps0d5202e1.jpg
Tak teringin ker nak mencuba?

oh ..lupa nal bagi tau , jeruk sawi asin ini pun sedap di masak sup bersama ayam atau ikan.


 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...