Tuesday, October 18, 2011

Fobia

phobia [ˈfəʊbɪə]
n
(Psychiatry) Psychiatry an abnormal intense and irrational fear of a given situation, organism, or object
[from Greek phobos fear]
Noun 1. phobia - an anxiety disorder characterized by extreme and irrational fear of simple things or social situations; "phobic disorder is a general term for all phobias

Hari ini kita belajar ayat baru. Makcik kan baru nak  belajar bahasa baku jadi terpaksa lah buka kitab..buka dictionary gitu, kononnya nak lebih memahami  sesuatu perkataan dengan lebih mendalam.
Makcik fobia dengan macam macam hal..fobia kalau harus berdepan dengan benda yang sama berulang kali..fobia dengan orang sekeliling yang akan menyalahkan makcik jika terjadi sesuatu perkara. Fobia kalau kita ikhlas berbuat baik tapi tetap di pandang serong oleh orang.
Dan  makcik.... Sangat sangat. fobia pada  penipuan yang berulang kali.,especially kalau benda yang sama berlaku lagi. Satu kali…2 kali 3 kali..dan untuk seterus nya..minta maaflah..tak kan ku layan lagi..dan tak ada kepercayaan sudah.
Peringatan halus... .untuk kawan..sahabat handai..anak anak atau yang dah di register dengan makcik

stab   (st b)
v. stabbed, stab•bing, stabs
v.tr.
1. To pierce or wound with or as if with a pointed weapon.
2. To plunge (a pointed weapon or instrument) into something.
3. To make a thrusting or poking motion at or into: stabbed the air with his fingers.
v.intr.
1. To thrust with or as if with a pointed weapon: stabbed at the food with her fork.
2. To inflict a wound with or as if with a pointed weapon.
n.
1. A thrust with a pointed weapon or instrument.
2. A wound inflicted with or as if with a pointed weapon.
3. A sudden piercing pain.
4. An attempt; a try: made a stab at the answer.
Idiom:
stab (someone) in the back
To harm (someone) by treachery or betrayal of trust.

Tiada perundingan tiada perbincangan meja bulat bererti kita tidak bermakna apa apa kan pada seseorang itu..nak pinjam duit ker , nak buka buku diary baru ker,  nak karipap karipap chenta ker…tiada minute mesyuarat… tiada memo….makna nya kita bukan lah orang penting dalam carta organisasi..kalau dah lagu itu baik dok senyap senyap ..Cuma kalau kita bukan   orang penting  itu lagi…pandai pandai lah ambil langkah seterusnya.  Iye tak cek  jah oii.
rasa rasanya ayat kat atas menerangkan scenerio yang terjadi tak?

3 comments:

Rin said...

apa kes ni kak? ada kena mengena dgn saya ke? kalau ada.. mohon ampun ye kak! kadang2 kita bertindak di luar jangkaan... ya ampun ye kak

Nor Desa said...

absolute true dear twin...
aku pun amat berhati-hati dalam perkara macam ni
dah banyak kali kena dah.....

makcikkerabu said...

pia: tak ada kena mengena ngan pia lah. dont worry sweety

cekjah: :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...