Saturday, July 27, 2013

DAGING BAKAR

sesekali pekena daging bakar adalah sangat nikmat iyer. teringat makan kambing bakar kat rumah fiona di kpg melayu batu cave sinun. Daging organic katakan..memang makan berkilo pun gerenti  tak pening kepala. Dan menu kali ini juga adalah hasil dari fb fiona. Bila dia upload gambar dinner mereka....wahhh makcik pon terasa ngan try. agak nyer kan orang yang share makanan kat fb sinun memang nak buat orang yang melihat nyer macam terasa nak craving sama.. btw fiona's a good chef..asal jer dari airtangan dia gerenti sedap.
 photo 20130614_135746_zps14397b9b.jpg
Pilih daging gred A kata fiona..kata lain daging batang pinang. Cuci bersih kemudian di rebus empuk seketul besar daging tu ( dengan halia, bawang merah dan putih yang telah di blend. banyak mana bawang halia tu terpulang lah ikut suka)  . kalau suka terasa bawangan maka blend lah lebih sikit - part bawang nih makcik saja kasi - ikut resipi fiona tak perlu kata nya.

Untuk daging
Daging yang seketul besar tu dah siap masak lumur dengan garam dan serbuk kunyit sikit. kalau terlalu besar potong kecil sikit supaya masuk didalam pan grill atau magic pan kita. minyak mesti panas..process ini sekejap jer lebih agak elok kulit luar nya dah boleh angkat dan kemudian hiris nipis nipis daging tersebut

Untuk nasi :-
Panaskan  minyak makan dan sedikit minyak sapi (boleh juga butter juga- again idea makcik) tumiskan bawang putih, bawang merah, halia (yg telah di blend halus) bersama daun bay - letak lah 2 helai gitu bersama dengan rempah nasi  daging (kalau tak ada rempah  nasi daging masukkan rempah sup atau pun rempah kurma dalam 3 sudu makan bersama dengan sos tomatoes sikit. , (makcik guna rempah kurma bersama dengan sos tomatoes)

apabila rempah  kita dah naik wangi masukkan beras kita. gaul sehingga wangi dan sebati kemudian baru masukkan air rebusan daging dan sedikit garam (sukatan beras dan air daging ikut cara masak nasi dan tengok macam mana beras kita . kalau beras kita jenis lembut kurang kan air - seeloknya guna beras basmathi tapi makcik just guna beras biasa. alhamdulilah menjadi.
selalunya lepas acara menumis makcik jer masuk didalam periuk elektrik..so kerja kita senang sikit.
 photo 20130614_135755_zps6c762602.jpg
untuk cicah air asam nya:-
Air asam jawa
bawang besar yang di hiris nipis- dadu
buah tomato
sedikit belacan
cili api dan cili besar - dipotong halus atau ikut suka
garam dan gula
bahan di atas di gaul sebati.

kalau ada daun pudina pun sedap juga untuk side dishes,
untuk acar sempoi tu, nenas, timun n carrot, semua ini di hiris halus . timun lepas di buang bahagian tengah nya di perap dengan sedikit garam. kemudian cuci dan toskan airnya - ini untuk merangup kan timun . untuk merangupkan carrot pon  buh sedikit garam..let rest sebentar , ramas sikit sikit dan cuci bersih dan toskan airnya
hiris cili besar, bawang merah, sedikit udang kering yang di blend. sedikit gula dan cuka..gaul sebati. masuk lam peti sejuk..

kalau terlebih rajin tu buat lah kari dalca sayuran.. memang cun sesangat..

cicah dengan air asam
 photo 20130614_174823_zps2d2f5f4c.jpg
tak perlu side dish berlebihan. cukup sekadar apa yang ada didalam pinggan. without u sedar bertambah tambah juga lah nasi kat dalam pinggan itu.
nasi daging, daging bakar , air asam  dan salad timun. pergh...
 photo 20130614_174808_zps2f1db0ee.jpg
enjoyyy
 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...