Friday, August 16, 2013

SELAMAT HARI RAYA

Assalamualaikum dan selamat hari raya pada semua yang mengenali makcik. Hari raya adalah hari yang sangat sibuk buat makcik. 2 minggu sebelum raya makcik macam orang lelaki lah, mengecat dan menghias rumah. doing all the general cleaning sambil menunggu encik somi dan anak anak balik beraya. seminggu sebelum raya plak sibuk buat kek. sesuatu yang makcik selalu katakan pada makcik sendiri tahun ini beli jer tapi end of the day tahun ini 4 hari 4 malam juga lah makcik duduk di dapur mengukus dan membakar kek. Bila kata duduk di sarawak ramai lah geng anak anak yang berkirim salam, yang setahun sekali bertelephone pon ada juga lah berpesan minta kek..this year makcik kena buat extra untuk buah tangan anak anak yang bersekolah di senanjung sinun. my assistant ~ anak buah makcik memang dah tak larat mencuci segala loyang..ye lah kan kalau sehari sampai 25 loyang yang harus di cuci. Ini antara kek favourite yang tidak pernah tinggal kalau musim raya. memang menjadi pujaan hati orang yang merasanya.  photo P8120233_zpse57f8ddd.jpg
antara kek ini kek marble cheese jadi pujaan hati semua, sebelah nya kek lapis srikaya cheese, kek lumut versi yochana, kek sultana kacang gajus dan kek buah kukus dari blog rima. ini antara yang sempat di ambil gambarnya..yang tak sempat , lain kali ada masa makcik tempek kat sini juga. 

Tahun ini makcik banyak mengukus kek lama..ada di antara resipi nya telah makcik simpan sejak dari buku resipi mak..ada yang dah sampai 30~40 tahun lama nya. ada kek yang tahan lama..ada kek yang tak berapa nak tahan di simpan tapi sedap di makan. Untuk kek bakar plak tahun ini makcik buat kek lapis yang simple dan tak bercorak. Pun begitu kek lapis sisik ikan ~ my mom favourite yang menjadi kemestian setiap raya dan sebenarnya bukan kek pilihan makcik untuk membuatnya. selain memakan masa yang lama dan iyer agak penat menyusun buah hawflakes , yes its a waste of time. untuk kek sebegini untuk 4 loyang kena amik satu hari juga menyiapkan nya. Kek evergreen pilihan anak buah makcik juga satu kemestian..yang ini cepat jer siap, Kek lapis india juga pilihan anak buah.oh ya..setiap kek lapis bakar adalah request dan demand dari anak anak buah makcik. bila umur dah senja ini kudrat pun sangat berkurang.. maka apa yang termampu jer
makcik buat.
 photo IMG_6900aaa_zps9b5bc0d5.jpg
1st day raya as usual pagi nya ke kubur dulu..tengahari nya ramai lah geng cina beraya kat rumah. hari pertama makcik buah kelupis dan mee jawa sebab mak dah masak rendang , kari dan banyak lagi lah menu raya mak..itu untung nya beraya dengan keluarga.
2nd day raya makcik buat mee laksa sarawak dan itu ini..hari ini open house untuk geng bapa plak. the yang berkhidmat dan berhormat menjadi tetamu jemputan..memang penat giler, dari pagi ke malam..pukul 2 pagi iyer..tak ada kekuatan dah makcik nak melayan orang . dan penutupan raya ke 6, open house untuk kawan anak sambil doa selamat untuk kaum keluarga..

 photo P8120228_zpsd4fca5cc.jpg
yang jadi favourite makcik..kek span kaya, kek lumut dan kek getah putih..oh ya.fruit kek rima pon ada this year

sehingga sekarang makcik tak berziarah ke rumah jiran lagi. cadangnya esok..tapi esok nya macam pack sajer..oh yes, gambar raya keluarga tak terambil lagi..esok dah anak anak makcik balik ke sekolah.,, semya rancangan menunggu sabtu...pack nya hari makcik.   selamat hari raya semua.

 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...