Monday, July 23, 2012

NASI CARROT

Salam ramadan buat semua . makcik ingin mengambil kesempatan ini untuk memohon maaf pada semua yang mengenali  makcik jika selama ini ada kata kata dan tingkah laku makcik yang tidak menyenangkan atau pernah menyinggung hati u ols, almaklum lah kan, kekadang ada benda yang menjengkel kan..kekadang aura tak berapa nak cun..so please forgive me.  Hari ini hari ke tiga kita berpuasa, nampak nya puasa bertiga jer lah untuk minggu ini dan seterus nya. pagi tadi encik somi ada urgent call , kena gi outstation. meaning makcik errr...kalau tak bersahur pun tak apa..buleh ka..hihihihi..owh..knowing makcik yang kalau dah terlena agak susah nak bangun, hmmmm tapi kesian juga lah dengan dillah, walaupun dia pon serupa mama nya juga  yang kalau dah sedap tido payah nak bangun. Btw cuaca kat tempat makcik agak panas maka duduk didalam rumah adalah pilihan yang terbaik buat masa ini. Minggu lepas makcik buat nasi carrot ini tapi makcik combine kan dengan kacang dhal dan juga kismis, combination yang cukup baik, apatah lagi encik somi tengah tak sedap badan,  alhamdulilah habis juga lah sepinggan nasi walaupun cuma berlauk kan daging masak hitam.
Photobucket

NASI CARROT

2 CAWAN BERAS - dicuci dan toskan
2 GENGGAM KACANG DHAL - rebus sehingga masak tapi jangan pecah
1 BATANG CAROT - di parut halus dan di goreng tanpa minyak - untuk mengeringkan air karrot
1 GENGGAM KISMIS HITAM ATAU KUNING
1 HELAI DAUN PANDAN -
3 ULAS BAWANG PUTIH - di hiris nipis
1 BIJI BAWANG BOMBAY - di hiris nipis
2 SUDU BESAR MENTEGA
1 SUDU BESAR MINYAK SAPI
1 CAWAN SUSU CAIR*
1 1/2 CAWAN AIR * (Ikut sukatan cawan beras- kalau beras yang memerlukan banyak air, tambah kan sedikit air lagi. nisbah 1:1 )
1 SUDU KUIB PATI AYAM
 GARAM SECUKUP RASA

CARANYA:-
Panaskan mentega dan tumiskan bawang putih  dan bawang bombay sehingga naik baunya. masukkan daun pandan, kemudian masukkan carrot yang telah di sangai, kacang dhal dan beras yang telah di tos. kacau rata dan sebati. masukkan susu cair , Gaul sebati, masukkan air, garam secukup rasa dan pati ayam. kecilkan api dan biarkan beras mengering. apabila beras dah mengering masukkan minyak sapi dan kismis.gaul sebati dan minyak sapi mencair rata  (at this stage makcik masuk kan kedalam rice cooker )
Photobucket
thinking of having this menu untuk rumah terbuka nanti. dengan lauk ayam masak kunyit or daging masak hitam...owh...makcik dah telan air liur..huhuhu

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...