Thursday, July 26, 2012

KELADI MASAK ASAM PEDAS @ BUBUR PEDAS

Menu makcik kali ini adalah masak asam pedas sayur keladi. sayur kampung yang menjadi mewah bila makan di restoren dibandar besar. sekali sekala bila pekena sayur camgini boleh bertambah nasi di pinggan. 

Photobucket

kata orang tua tua miang keladi, makin tua makin menjadi tapi makcik harap lah kan..orang tua tu tak menjadi jadi lah miang nya.. huh.
Photobucket

keladi yang mak tanam. alhamdulilah bila duduk dekat mak ini, rezeki murah jer. kira nak makan sayuran kampung semua nya ada. sejuk tangan mak bila bercucuk tanam. tanam apa jer semua menjadi, sayang nya ilmu tu tak ada kat makcik nih..bak kata orang..tangan panas. tanam sayur tumbuh rumput..hehehe
Photobucket

some people tak reti nak masak keladi nih.. untuk anak ku si puteri lilin itiew, one day kalau teringin nak masak sayur keladi , memula, cuci batang keladi tu, kalau takut getah keladi atau miang keladi tu, pakai sarung tangan plastic okeh. pastu buang kulit keladi...hahahhaha..betul ker ayat makcik ini....buang the first green layer tu.
seperti gambar kat bawah ini. rendam dan cuci sekali lagi (untuk membuang sisa pasir/tanah yang tak nampak dek mata rabun ) dan tos kan.
Photobucket

keladi dan buah keladi yang sudah siap di cuci di rebus dalam mendidih dalam 15 minit camtu. ada orang tak buang airnya tapi makcik akan buang air rebusan pertama. udah terbiasa macam itu..so kinda habit gitu. buang air rebusan pertama dan toskan keladi yang sudah di rebus empuk. buah keladi nih plak kalau kena sayur keladi yang sedap, maka buah nya pun enak jugak. ada buah keladi yang bila di rebus tak sedap dan kadang kadang boleh mempergaruhi rasa sayur kita.nak masak buah keladi ini kena potong kecil , cube, nipis..lagi sekali terpulang pada kehendak masing masing. tapi tak kan lah kita nak masak buah keladi besar besar macam kat gambar ni kan.
Photobucket


Ini kawan rapat untuk sayur keladi kita hari ini, ada daun kunyit, bunga kantan dan daun selom. seperti biasa, cuci bersih dan rendam seketika untuk membuang pasir atau serangga @ semut yang bertenggek kat daun daun tersebut. hiris bunga kantan atau pun just belah 6. untuk daun kunyit plak - hiris halus dan untuk daun kesom cukup di ambil daun daun nya saja. batang kesom tak mau ok..
Photobucket

Rempah bubur pedas nih hanya terdapat di sarawak. sangat digemari kalau time bulan puasa, bulan tak puasa orang tak berapa nak makan ini tapi kalau ada lah sayur yang dimasak dengan rempah bubur pedas ni, mesti lauk tu paling laris. bahan untuk rempah bubur pedas ini terdiri dari beras, cili,  kelapa , kunyit, lengkuas, serai  dan lain lain lagi. cara mengadun nya plak membuat sesuatu rempah tu rasa berbeza, bak kata orang hanya jauhari mengenal manikam ~ kalau rempah tak cukup bahan, cium bau jer dah tak sedap. tapi kalau rempah yang cukup ramuan nya..bau semerbak jer kalau kita buka dari plastic nya.
Photobucket

BTW Makcik terjumpa resipi ini tatkala sedang mengoogle. mungkin resipi ini sedikit sebanyak boleh membantu u ols semua mencuba nya. satu hari nanti makcik akan cuba resipi bubur pedas ini ..kalau masa mengizin kan.. insyaallah

Resipi rempah/bumbu bubur pedas pn jay  - credit to DCD79 @ Hobbies

Bahan-bahan
Bahan A
*hiris dan jemur berasingan
600g bawang merah
2 labu bawang putih
400g halia
400g lengkuas
200g kunyit hidup
10 batang serai

Bahan B
1 1/2kg kelapa parut -goreng tanpa minyak sehingga kekuningan
1/2 kg ketumbar biji - cuci dan toskan. kemudian digoreng tanpa minyak sehingga kering.

Bahan C - 4 tin susu beras - cuci dan toskan. kemudian goreng tanpa minyak hingga kering.

Bahan D
100g cili kering
5 bungkus rempah tumis - dipotong kecil

Bahan E
1 sudu pedas-pedas (yang ini kena gie kedai rempah India lah kot)
1 sudu jintan manis

Bahan F - 2 sudu makan serbuk lada putih

Cara membuatnya
1. Masukkan Bahan A dan Bahan D ke dalam Bahan C dan goreng tanpa minyak menggunakan api kecil sehingga beras dan rempah garing.
2. Bahan E hendaklah dimasukkan sebelum langkah 1 selesai.
3. Masukkan semua bahan ke dalam besen. Seterusnya masukkan bahan-bahan selebihnya (Bahan B dan Bahan F) ke dalam besen yang sama. Gaul semua bahan sehingga rata.
4. Kemudian, blend sedikit demi sedikit mengunakan pengisar kering. Pastikan bahan tersebut tidak dikisar terlalu halus.
5. Rempah bubur pedas anda telah siap dan sedia untuk dimasak.

Begini lah rupa rempah bubur pedas kita. makcik tak pernah buat rempah bubur pedas ini, di samping agak leceh nak membuat nya ,maka makcik hanya mengorder saja dari orang old skool.
Photobucket

Yang ini plak udang salai. since masih ada lagi stok, makcik tambah kan udang mengantikan ikan bilis, amik lah dalam semangkuk kecik gitu. makcik blend kasar jer udang ini. kalau tak ada stock udang kering, u ols boleh gantikan dengan ikan bilis, daging tetel ker (daging di rebus terlebih dulu sehingga masak dan empuk). up to kehendak selera u ols.
Photobucket

wokeh, dah ada semua bahan tu, kita blend bawang merah, bawang putih, serai, sedikit halia belacan dan cili kering, tapi kalau ada stock cili giling kat rumah tu just guna kan saja. tumiskan kan bahan bawang yang telah di blend halus tu. masukkan cili giling/paste anggaran sesudu makan atau 1 1/2 sudu. tak payah pedas sangat sebab nanti rempah bubur pedas kita akan menambahkan rasa pedas tersebut. dah sudah tu. masukkan udang kering atau pun daging. masuk kan  keladi yang telah di rebus tadi. tambah air atau air soup dari daging tetel, masuk air asam jawa atau gunakan asam keping, makcik guna 2 keping asam keping dan sesudu asam jawa. ikut selera tekak . kalau nak terasa masam nya tambah lah apa yang terkurang. masukkan rempah bubur pedas anggaran 150gm @ 1 senduk besar. kuar rata dan biarkan  mendidih . dah siap masak masukkan garam dan sedikit gula.biarkan mendidih sebentar dalam 2 minute. tutup api. siap untuk di hidang kan 
Photobucket

oppss...kalau suka nak letak santan letak lah santan ,tapi untuk kali ini makcik hanya nak merasai sedap nya keladi masak asam berempah bubur pedas
Photobucket

hmmmmmmmmm.....sedapppnyaaaaaaa

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...