Wednesday, June 12, 2013

PAVLOVA COKLAT

Pavlova yang di ingin kan ketika hati sedang gundah gulana. combination dari rasa manis dan coklat buat pavlova ini menjadi seimbang. try lah. oh ya try lah experiment pavlova dengan yogurt. bagi makcik rasa itu lebih sedap dari  menikmati pavlova dengan whipping cream.
 photo P3110023_zps86fe5908.jpg

pavlova coklat yang menjadi kegemaran family  photo P3110017_zpsb3ef8303.jpg
adaptasi dari blog mat gebu. Terima kasih dan credit untuk mat :)

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 putih telur ( telur gred A)
1  cawan gula halus (mat cedok keluar 2 camca teh) - makcik guna 80gm gula castor yang dikisar halus
1 camca besar tepung jagung
1 camca teh cuka makan
1 camca teh esen vanilla
3/4 cawan non-dairy whipping cream, putar hingga kembang

Buah2an segar seperti stroberi, kiwi, peach, anggur, blueberry, raspberry dan mangga

1 1/2 sudu serbuk koko - ayak (makcik tambah)

CARA MEMBUATNYA :-)
Panaskan oven pada suhu 180C, buat satu bulatan berukuran 9 inci pada kertas minyak. Kemudian terbalikkan kertas tadi dan alas kan pada  loyang pembakar (gunakan bayang bulatan tadi sebagai ukuran pavlova nanti). Ketepikan.

Putar putih telur hingga berbuih, guna kelajuan tinggi, masukkan gula halus sedikit demi sedikit hingga habis dan terus putar hingga menjadi meringue yang kental dan berkilat.

Masuk tepung jagung dan serbuk koko, kacau rata dengan spatula. Masukkan esen vanilla dan cuka makan, gaul rata. Tuang atas kertas minyak tadi dan bentukkan seperti lingkaran pada kertas tadi. Bentukkan bulat dan tinggi sedikit, tak perlu kemas2 sangat.

Turun suhu oven pada 130C dan bakar pavlova selama 1 jam 20 minit, mat guna api atas dan bawah. Bila pavlova nampak pucat dan sedikit perang, matikan api oven, renggangkan sedikit pintunya dan biar pavlova sejuk sendiri dalam oven. Bila sejuk, berhati2, alihkan pavlova tadi ke dalam pinggan sesuai.

Putar non-dairy whipping cream hingga kembang dan kental (pastikan ia sejuk). Kemudian tuang dan ratakan atas pavlova tadi. Hias dengan buah2 segar seperti dalam gambar, hidangkan dan simpan dalam peti sejuk jika tidah habis dimakan..
.  photo P3110010_zps16c2dfb3.jpg
apabila sudah lama mencicip pavlova dengan whipping cream makcik cuba experiment kan dengan menuang yogurt diatas pavlova. hasil nya sangat marbeles. kombinasi manis dan masam. sedap dohh

  

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...