Wednesday, December 14, 2011

KEK COKLAT TANPA TELUR

semalam was great..melepas rindu dengan ku riza , ku dila dan ku  pon ..eh...bukan kupon iyer... sepatutnya kita orang keluar makan tapi makcik prefer lepak kat rumah.. sambil makan makan ..mencicip itu dan ini. oh yer...malam ini dapat kawan baru..cik ku  pon..bukan cik ponti - anak iye...budak sabah , manis orang nya. dan sebab kita orang kan ala ala mesra alam so bila di perkenalkan rasa dah macam sepuluh tahun kenal...
sepatutnya mereka tiba awal for dinner tapi terlewat plak.. bergerak dari kol 7 petang sampai tempat makcik kol 9.30mlm sebab jam teruk kat kawasan kl ini. Padahal kan dekat jer...ala ala kalau kentut pun boleh dengar. eh..sebelum tu kan nak ucap terima kasih yang tak terhingga pada  ku dila  yang manis jelita yang bersusah payah bangun pagi tuk bawa makcik menyopping… and breakfast..roti canai garing tu sedap seh…syukur alhamdulilah ada juga yang sudi bawa makcik ronda ronda. well....we talking about pagi iyer...pagi....ngeeeee..

rindu nya makcik pada Ku riza, Ku riza nampak kurus jer..*sob ..sob*..tak makan ker adik akak sorang ini kat negera orang. tak terluah kat depan dia. tapi tu ler kan…*sob..sob* dan rindu tak lepas lagi u ols…walau pun lepak sampai kol 1.00 pagi.. selepas ini kalau dah terbang ke sana ke mari..(insyallah lepas ini kalau ada kesempatan akan bekal kan apa yang patut tuk cicipan kat Negara orang) …memang payah nak jumpa lagi. cadang minggu ini nak ajak tengok ombak rindu ..tapi nampak nya tak ada rezeki lah…bukan apa…bawa geng reramai masuk panggung then pakat nangis..tak da lah dok menangis sorang sorang dan kena kutuk cam ari tu.
Btw as usual..banyak ole ole dari seberang tuk makcik(terima kasih so so much , terimakasih tak sehingga ku riza)..alaalala...naik segan juga pada Ku riza, ada paru paru , ada keropok kulit sapi..
 photo a9fad97f_zpsdd8a4c13.jpg

 photo 38b13440_zps69da201f.jpg
Bingka Ambon Medan  dan nougat dari Turki..

 photo 6feec3fb_zps8f1ab921.jpg

Tengok sarang sarang kat Bingka Ambon ini..ini yang buat makcik teruja nak membuat nya lagi..lama sangat rasanya makcik tak buat..sekali dulu pernah buat..dan sekali tu sehingga sekarang tak buat lagi..sebab  nya cuma makcik sorang jer makan..anak anak tak suka sebab keunikan rasa bingka ambon ini..insyallah one of this day nak mencabar diri makcik untuk membuat nya sekali lagi.
 photo 955e31e7_zpsafde34a7.jpg
termasuk yang ini...baju kebaya..waduh waduh meraser nak bergaya seperti nyonya di seberang

makcik terjumpa ini sewaktu shopping pagi nya...
 photo 37af59b2_zpsd4422f74.jpg
kelapa laut...tak pernah rasa..maybe pernah tapi kan tak pernah jumpa hat yang macam ini

 photo df24fc9f_zps2ebf9267.jpg
murah giler....rm3.99 jer..tuk 12 biji

 photo ccd1eff7_zps088172c8.jpg
makcik buat air buang panas...untuk mereduce kan kepanasan badan lepas  makan sambal colek yang tersangat pedas..

tuk dessert nya makcik buat kek cekelet dan makan bersama cream nestle..gambar ihsan Ku dila kita..
 photo bdd9beb5_zps0e825b86.jpg
makcik buat kek kelam kabut..boleh gitu..

2 cawan tepung gandum
1 cawan koko van houten
1 sudu besar baking powder
1/2 sudu kecil soda bicarbonate
DIAYAK BERSAMA  - PREFER 3 KALI IYER

1 cawan gula perang
4 - 5 sudu besar susu tepong
1 sudu besar vanila
sedikit garam - secubit pon ok jer untuk menambah lemak
1 cawan minyak masak
3 cawan  air sejuk dari peti sejuk

2 sudu besar cuka atau perahan lemon - yang ini di beri last sekali..macam kita buat red velvet tapi tanpa bicarbonate of soda

campurkan adunan tepung bersama gula perang, susu tepung, vanilla, garam , minyak masak dan air sejuk. gaul  rata dan sebati dan tanpa ada ketulan @lumpy. masukkan cuka..kuar lagi sehingga sebati (kejap jer iyer dan kena lembut lembut jer) . Dah sudah tu.. masuk adunan yang dah siap tu kedalam loyang yang telah di gris dan di alas dengan kertas minyak. bakar selama 45 - 1 jam didalam oven yang telah di panaskan terlebih dulu dengan suhu 170 celcius..api jangan besar sangat iyer...(jangka waktu memasak depend dengan oven masing masing . kalau oven hat canggih kejap jer masak nya..kalau oven hat tak canggih macam makcik..dalam 1 jam juga lah.
dah sejuk tu keluarkan dari loyang..then curah kan dengan nestle cream..makan lah sambil berimaginasi berada di atas kapal bersama aariz...ehh....apa plak melalut dengan aariz nih..ngeee

oh ya...resipi kek di atas tak ada salah type iyer..sememangnya tak ada telor...cuba lah kalau berani..

gambar lauk tak tersnappy…lupa dan terleka  bila dah duduk berkumpul dan berborak... nasib baik lah kan…as usual pakcik sempoi jer..boleh jer bawa kepala dia sendiri.. dan biarkan makcik layanz geng makcik. alhamdulilah.. pagi pun sporting jer tak kejut kan makcik.. dah tau makcik tido kol brapa dan errr….bangun kol brapa..tapi pakcik tak marah iyer..dia ok jer…..dah terbiasa dengan geng geng sempoi makcik.
Girls...I had a wonderful time...muahhhsss  . I love you all

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...