Sunday, March 20, 2011

CIRCLE OF LIFE

Bila kita berkahwin dan mempunyai anak. Pada makcik itulah saat kegemilangan dalam hidup kita. Selepas fasa demi fasa di lalui. Terasa lengkap semua nya. Alhamdulilah. Hari ini makcik terfikir bertapa bertuah nya makcik kerana di kurniakan anak anak yang comel dan sihat. Betapa cute dan lucu nya mereka semasa kecil. Now they growing up. Perangai pun berbeza. Dan hari ini makcik baru terasa lelah nya menguruskan mereka~ memasak dari airtangan sendiri walaupun tak sedap kerana makcik mahu keluarga makcik makan dari hasil air tangan orang yang mengasihi mereka atau pun menyediakan keperluan yang mereka ingin kan asalkan mereka gembira walaupun umpama periuk.. tampung sini bocor sana, tutup lubang sana, lubang kat sini pulak bocor. Itulah kasih sayang seorang yang bergelar ibu. One day you all akan merasa benda yang sama. Percaya lah.

Bila mereka meningkat remaja kita sering tersentuh dan murahnya butiran butiran airmata yang jatuh apabila mengenang perjalanan hidup mereka. Si puteri yang menjadi harapan tetapi pernah meluruh kan jiwa mama nya. Yang memendam rasa dan akan berkata iya mama, iya mama tapi buat nya belum tentu . Dan satu hari makcik berharap makcik boleh lepas kan dia untuk hidup sendiri tanpa makcik takut keadaan sekelilingnya akan menyakiti dia. Waktu itu makcik harap iman dan takwa nya seiring dan kental didalam hati nya. Kenapa? Sebab dia perempuan n she had Thalassemia and its from me and thoracic scoliosis. And tell me world, kalau makcik perlu berhenti memikir dan risau tentang dia. Dan setiap kali dia melaku kan kesilapan yang sama makcik terasa luruh hati, terasa gagal membentuk dia terasa kenapa harus mengulangi kesilapan yang sama. Seolah olah dia tidak menghargai kehidupan dia sendiri . dan makcik yang terasa kecewa yang teramat. Kata orang senang menjaga kerbau sekandang dari anak perempuan seorang. warrrgghhhhh

Dan si abang ~ yang pantang di usik dan akan mengamuk. Pantang dicabar atau pantang besar kalau rambut nya dipaksa gunting. Mau badai tsunami yang datang. Manja tak bertempat. Dan kenapa iya..moga ALLAH ampuni dosa dosa makcik atas perangai nya yang baran dan tidak dapat lagi berfikir seperti seorang dewasa yang seusianya. Again..ini salah makcik. Perhatian yang lebih untuk dia kerana dari sejak belum lahir lagi. How makcik dan dia melalui tahap kritikal .. kalau dalam setengah jam lagi tidak di selamat kan kami berdua akan meninggal ~ komplikasi time nak bersalin , then bila meningkat dewasa di Diagnosis lumber scolisis dan Sinus Polyp.
Tapi si adik berfikiran seperti si abang, lebih bertanggung jawab lebih mengerti keadaan sekeliling.

I love them dengan seluruh jiwa makcik. Dalam solat makcik sentiasa meminta yang terbaik untuk mereka. Dan jika semua kesakitan yang mereka alami itu atas dosa dosa makcik, makcik mohon agar semua kesakitan itu ALLAH pindahkan pada makcik. Dan makcik mohon agar apabila tiba waktunya mereka di pertemukan dengan jodoh yang baik , yang memahami, yang beriman dan soleh yang boleh bersama mereka di kehidupan susah senang mereka seterusnya.

Kenapa iya. Berfikir dan merenung sejenak makcik berfikir. All this are my faults. Salah makcik kerana terlalu memanja kan mereka. Manja? Mungkin tidak, Cuma all this while makcik urus semua benda untuk anak anak makcik dan bila besar ini lah padah nya. Mereka tau ada saja.. I wants this..i wants that. Without thinking how much u have in your purse. Mungkin ini adalah atas dosa dosa makcik yang lampau, pada kedua ibubapa tanpa makcik sedari atau mungkin pada orang lain tanpa di sengaja kan. Dan iya, hari ini makcik terfikir kalau makcik mengucap kan selamat malam dan tak bangun bangun lagi. Hilang kah lelah makcik? Akan sempurnakan hidup anak anak makcik. ?
Unless mereka senang tidak ada lagi orang mengomel bla bla bla..maka mereka tak terasa kehilangan makcik.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...