Monday, December 24, 2012

CUCUR CEMPEDAK

cempedak ooooo cempedak  photo IMG_5950_zpsbfaf41c0.jpg makcik nyer faveret nih ~ cucur cempedak. memang sedap kalau dapat buah yang cukup matang isi yang kekuningan dengan rasa yang manis. goreng buat cucur cempedak dan di makan panas panas.
Makan time ujan ker..phewww...

the resipi...alalallala tak kan tak taw pulak kan, cuma bancuh tepung beras dan sedikit tepung gandum, masuk secubit garam  dan air - texture nya macam kita buat bancuhan untuk goreng pisang . sesimple itu jer.

then...jangan buang biji nya iyer. cos biji cempedak ini juga merupakan faveret masa kecil. rebus biji nya dan biarkan ia nya masak sehingga empuk.
 photo IMG_5973_zps5c055374.jpg
letak sedikit garam dalam air rebusan biji cempedak bila biji tu dah start empuk. teringat zaman kecil kecil dulu mak atau nenek makcik akan kumpul biji cempedak ini dan rebus  untuk minum petang. pas makan kudapan ini bersedia lah tuk buang angin..terkentut kentut lepas makan biji cempedak.
itu cerita zaman dulu. sekarang ini budak lahir zaman moden nih tak lalu nak jamah benda camgini.
 
Btw Makcik baru balik dari menghadiri tahlil arwah Ros ke 40 hari. tidak terasa sudah 40 hari arwah ros meninggal kan kami. Nampak kesedihan di mata ibunya, kami hanya dapat mendoakan yang terbaik untuk keluarga arwah Ros. semoga arwah tenang di sana. Mode :( 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...